torsdag 8 januari 2015

Personalens fortbildningsdag 7 januari

Nätetik och digitala kränkningar
Nätetik = hur ska man bete sig ute på nätet.


Niclas Ottoson på www.surfasmart.com föreläste om hur barn idag använder internet.

När vi var yngre fanns det inte många sociala medier. Det var enkelt med MSN och Lunarstorm och det var något som endast ungdomar höll på med. Idag finns det hur många sociala medier som helst. Man loggar in och umgås på nätet. Vanliga sociala medier är Facebook, Youtube, Instagram, Flashback, Chatroulette/Omeagle, Ask.fm, KIK, Snapchat. Idag är man ständigt uppkopplad, vilket betyder ständigt nåbar. 

I t.ex. Flashback kan man vara anonym, vilket är en risk för att personer i en stad/skola kan bli felaktigt utpekade med namn utan att någon vet vem det är. KIK används av många och liknar MSN Messenger. Man skickar sms till varandra med smeknamn. Dessvärre tycker de flesta att det är lättare att ta konflikter på nätet än att ta dem i verkligheten. På Ask.fm kan man anonymt skriva frågor. Om man svarar på en dum fråga på Ask.fm så kommer den att synas för hela världen, ett gott tips är att aldrig svara på en fråga som är kränkande för då kommer den inte att synas.

Det är viktigt att lära de unga att identifiera kränkningar och sina känslor och vad lagen säger!

I början av skolåldern börjar barn kommunicera med varandra på nätet och använder sig av SMS, google, e-post, video, musik, chattande, communities. När barnen närmar sig tonåren börjar de unga använda ännu mera av kommunikation och communities genom snapshot, Facebook osv. 

En kränkning är när någon blir ledsen och mobbning är när grova kräkningar upprepas i det verkliga livet eller på nätet. Vare sig om det är fysisk, psykisk eller nätmobbning som finns det alltid ett offer, en mobbare, en medlöpare och en åskådare inblandade. I klassen är det viktigt att samtala om nyckelorden attityd, grupptryck och respekt. 
  • Vilken attityd och vilka ord används i klassrummet eller på rasterna, viktigt att vi vuxna lägger märke till dessa och tar tag i situationer där det inte är ett okej beteende. 
  • Grupptrycket är även starkt på internet, dvs att kompisarna pressar sina kompisar att göra saker som ungdomen själv inte vill. 
  • Viktigt att respektera alla som de är, man behöver inte tycka om alla i verkligheten eller på nätet, men man kan låta alla vara. 

surfasmart.com finns enkäter som elever kan fylla i klassrummet, vilket kan finnas till underlag med föräldrar och lärare. Som vuxen behöver man inte kunna alla namn på appar osv, men att man har lite grundkunskaper om vad som finns ute på nätet är ett måste för att man ska hänga med i svängarna. Diskussioner som de vuxna behöver ta upp är att det finns vissa sidor som barn inte ska vara på, sidor som är rent skadliga för barn och vissa sidor som enligt lag inte är okej för barn att vistas på. Det finns åldersgränser på spel och sociala medier som också bör tas i beaktande. Observera att Facebook har åldersgränsen 13 och på KIK är det t.o.m. 17-års åldersgräns. På spel finns det symboler såsom sprutor och pratbubblor: sprutor=förekommer knark i spelet, pratbubblor att det förekommer svordomar osv. 

Vanligt att elever går runt och fotograferar och lägger ut bilderna på sociala medier, vilket ofta är roligt. Men ibland så har vi människor inte samma synsätt och kanske sätter ut bilder som andra tycker är direkt kränkande. Det kan vara lättklädda bilder, smygtagna bilder, bilder som inte är avsedda för andra, festbilder, pinsamma bilder eller bilder som är tagna mot någons vilja. När sådana här bilder sätts ut uppstår en mycket jobbig situation för de som finns med. Det är därför viktigt att samtala med eleverna om vilka bilder man kan sätta ut på nätet, ur en rent moraliskt perspektiv. Innan du publicerar en bild kan det vara värt att tänka om du själv skulle vilja att denna bild lades ut ifall det var du. Är du osäker kan du alltid fråga om lov. Positiva aspekter på bilder är att det kan boosta ens ego och att det blir ett samtalsämne som förenar samt att ett foto på en person gör att det blir mera ärligt spel om man ser en bild på den man chattar eller spelar med. 

En allmän kritik som elever ofta får höra handlar om utseendefixering. Om man råkar ut för elaka kommentarer kan man spara bilderna (t.ex. ta en skärmdump), kryssa/stänga ner och slutligen rapportera till sajten (och/eller blockera bilden eller texten). Har man bilderna eller texten sparade har man bevis på vad som försiggått på nätet ifall fallet går vidare. 

Redan i lägre klasser har det blivit vanligt att barn lägger ut bilder på nätet, därför är det viktigt att samtala med barnen om vad som är okej att lägga ut och inte. På datainspektionen.se. kan man läsa mera om personuppgiftslagen - PUL.

Tips till vuxna 
- Ta reda på vilka sociala medier som är populärt bland eleverna i klassen. Eleverna delas in i grupper och gör en presentation om detta. På ett föräldramöte kan elever presentera för andras föräldrar hur ett visst socialt medium fungerar. 

- Värderingsövningar i klassen, där eleverna får ta ställning och motivera hur de tänker.  

- Mer tips på www.surfasmart.com och tips till föräldrar på http://surfasmart.com/?page_id=17

GOD FORTSÄTTNING PÅ DET NYA ÅRET!
/Biträdande rektor Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar